Celem metody jest wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka i stopniowa korekta jego zaburzeń. Bardzo ważne miejsce w tej metodzie zajmuje wielozmysłowa stymulacja psychomotoryczna i społeczna oparta o ruch, jako czynnik wspomagania. Wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne we wspomaganiu rozwoju dziecka i terapii zaburzeń.
System ćwiczeń wywodzi się z okresu wczesnego dzieciństwa i zawiera w sobie bardzo dużo elementów bliskości fizycznej i emocjonalnej. Stosowane jest kołysanie, przytulanie, turlanie, przeciąganie. Jest to naturalna potrzeba dziecka nawet zamkniętego i nie potrafiącego okazywać uczuć czy zainteresowania.
Metodę W. Sherbourne traktuje się też jako formę treningu interpersonalnego. Zajęcia odbywają się indywidualnie bądź grupowo i trwają ok.30 minut. Partnerami dziecka bywają często rodzice. Dzieci nie są zmuszane do brania udziału w zajęciach.
Poczucie wzajemnej bliskości ćwiczących, ułatwia akceptację i uczy dziecko bliskości. Ćwiczenia dają poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania do siebie i do innych. Wykonywane w grupie, budują więzi grupowe i interpersonalne. Zajęcia metodą Ruchu Rozwijającego stanowią element doskonałej zabawy i integracji, dają chwilę odprężenia, są ważnym czynnikiem w rozładowaniu napięć między dzieckiem a rodzicem.