- INTERAKCJE SPOŁECZNE
✓ największe trudności dotyczą inicjowania i podtrzymywania interakcji, dziecko nie reaguje odpowiednio na próby kontaktu
✓ dzieci z autyzmem zazwyczaj nie są świadome tego, co się dzieje z innymi ludźmi
✓ nie dzielą się zainteresowaniami, uwagami i przeżyciami
✓ rzadko patrzą na inne osoby, mają problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego
✓ występuje brak właściwych relacji z rówieśnikami, dziecko unika kontaktu z innymi dziećmi
✓ problemem jest brak umiejętności tworzenia bliskich relacji, a nie brak chęci do tego
✓ dzieci z autyzmem rzadko naśladują zachowania innych osób
✓ nie interesują się zabawami społecznymi tzn. grupowymi
- KOMUNIKOWANIE SIĘ
✓ główne trudności dotyczą rozumienia funkcji komunikacji, jej znaczenia
✓ problemy z tworzeniem wspólnego pola uwagi, czyli podążania za wzrokiem innej osoby
✓ często brak komunikowania własnych potrzeb
✓ dziecko ma problem z odczytywaniem wyrazu twarzy
✓ problem z przekazywaniem informacji w taki sposób, żeby była ona zrozumiała dla rozmówcy
✓ brak umiejętności widzenia i naprawiania błędów w komunikacji
✓ brak wymiany informacji w celu dzielenia zainteresowań np. pokazywania lub przynoszenia zabawek
✓ rozwój mowy u dzieci z autyzmem jest zazwyczaj opóźniony
✓ dziecko nie rozumie intencji komunikowania się z otoczeniem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA ( WYRAZ TWARZY , GESTY)
- uboga gestykulacja lub jej brak
- skrajnie słabe albo skrajne silnie okazywanie emocji
- słaba reakcja na zachowania i emocje innych osób
- czasem dziecko nie potrafi czegoś pokazać samodzielnie i posługuje się ręką innej osoby
- OGRANICZONE WZORCE ZACHOWAŃ, ZAINTERESOWAŃ I AKTYWNOŚCI
✓ niechęć do zmian
✓ przywiązanie do stałych schematów, przedmiotów
✓ powtarzalne ruchy, tzw. manieryzmy ruchowe
✓ bardzo wąskie zainteresowania
✓ koncentrowanie się na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów
✓ powtarzalne, stereotypowe wypowiedzi
W tym miejscu musimy podkreślić, że
u dziecka mogą wystąpić tylko niektóre z wyżej wymienionych objawów w różnym nasileniu. Niektóre dzieci z diagnozą autyzmu, np. bardzo lubią się przytulać, dużo mówią, choć nie zawsze poprawnie i wcale nie mają nasilonych tzw. dziwnych zachowań. Musimy pamiętać, że
u niektórych dzieci objawy mogą być mocno nasilone, a u innych mogą być bardzo słabo widoczne, czy wręcz trudne do wychwycenia.
Dlatego jeśli coś budzi Twój niepokój, najlepiej umówić się na konsultację ze specjalistą, który ma doświadczenia w diagnozowaniu dzieci z autyzmem.