Przedszkola PROMITIS w Programie Partnerstwa Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie!
Celem Programu Partnerstwa APS jest wspieranie placówek edukacyjnych w zakresie wymiany wiedzy, stosowania dobrych praktyk oraz wdrażania nowatorskich działań edukacyjnych. Udział w kursie lokuje przedszkola PROMITIS w prestiżowym gronie organizacji skupionych w Programie Partnerstwa APS. W ramach programu przedszkola PROMITIS otrzymają tutuł „Przedszkole uczące się” w formie certyfikatu podpis…
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwojowym, które ingeruje w całą osobowość człowieka. To znaczy, że nieprawidłowości widoczne są we wszystkich ważnych sferach rozwoju, takich jak język, komunikacja, kompetencje społeczne, rozwój emocjonalny, poznawczy i motoryczny. Pierwsze objawy widoczne są nawet u niemowląt, a pełen obraz zaburzenia widoczny jest często przed ukończeniem 3. roku życia. Zaburzenie to, wbrew opinii, nie występuje wyłącznie w okresie dzieciństwa, choć właśnie u dzieci jest najczęściej diagnozowane.
Każde dziecko z autyzmem jest in…
Zespół Aspergera, podobnie jak autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju. Zaburzenie to często mylone jest z tzw. „wysoko funkcjonującym autyzmem”, jednak różnice są wyraźne.
(termin Autyzm wysokofunkcjonujący, dotyczy osób które mimo autyzmu bardzo dobrze odnajdują się i funkcjonują w społeczeństwie)
Wśród charakterystycznych dla tego zaburzenia objawów są : trudności w relacjach społecznych, zaburzenia empatii, uboga komunikacja niewerbalna, pedantyczna mowa, specyficzne zainteresowania o dużym nasileniu oraz niezgra…
Niepokojące objawy:
-izolowanie się od otoczenia,
-brak chęci do zabawy z innymi dziećmi,
-brak charakterystycznej dla dzieci „pomysłowości” w czasie zabawy,
-wrażenie, że dziecko woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi,
-unikanie kontaktu wzrokowego lub jego szybkie przerywanie,
-wrażenie, że nasze dziecko raczej patrzy „przez osobę” niż na nią,
-brak mowy lub używanie słów pozbawionych znaczenia,
-powtarzanie wyrazów, zdań ,
-zachowania takie, jak: wprawianie w ruch obrotowy przedmiotów, kręcenie się w kółko bądź kiwanie, huśtanie,
-nadwrażliwość na dotyk, …
Jest wiele bardzo istotnych powodów, dla których wczesna diagnoza i co za tym idzie wczesne podjęcie terapii jest szczególnie ważne dla dziecka.
Oto niektóre z nich:
-reagując odpowiednio wcześnie nie dopuszczamy do narastania objawów zaburzeń
-mózg i cały układ nerwowy dziecka w wieku do 3 lat jest najbardziej plastyczny (tzw. plastyczność rozwojowa), dlatego istnieje możliwość i bardzo duże prawdopodobieństwo korekcji zaburzonych funkcji i stopniowego wyrównania deficytów
-małe dzieci są bardziej podatne na programy terapeutyczne i usprawniania, robią też postępy znaczni…