Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwojowym, które ingeruje w całą osobowość człowieka. To znaczy, że nieprawidłowości widoczne są we wszystkich ważnych sferach rozwoju, takich jak język, komunikacja, kompetencje społeczne, rozwój emocjonalny, poznawczy i motoryczny. Pierwsze objawy widoczne są nawet u niemowląt, a pełen obraz zaburzenia widoczny jest często przed ukończeniem 3. roku życia. Zaburzenie to, wbrew opinii, nie występuje wyłącznie w okresie dzieciństwa, choć właśnie u dzieci jest najczęściej diagnozowane.
Każde dziecko z autyzmem jest in…
Zespół Aspergera, podobnie jak autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju. Zaburzenie to często mylone jest z tzw. „wysoko funkcjonującym autyzmem”, jednak różnice są wyraźne.
(termin Autyzm wysokofunkcjonujący, dotyczy osób które mimo autyzmu bardzo dobrze odnajdują się i funkcjonują w społeczeństwie)
Wśród charakterystycznych dla tego zaburzenia objawów są : trudności w relacjach społecznych, zaburzenia empatii, uboga komunikacja niewerbalna, pedantyczna mowa, specyficzne zainteresowania o dużym nasileniu oraz niezgra…
Niepokojące objawy:
-izolowanie się od otoczenia,
-brak chęci do zabawy z innymi dziećmi,
-brak charakterystycznej dla dzieci „pomysłowości” w czasie zabawy,
-wrażenie, że dziecko woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi,
-unikanie kontaktu wzrokowego lub jego szybkie przerywanie,
-wrażenie, że nasze dziecko raczej patrzy „przez osobę” niż na nią,
-brak mowy lub używanie słów pozbawionych znaczenia,
-powtarzanie wyrazów, zdań ,
-zachowania takie, jak: wprawianie w ruch obrotowy przedmiotów, kręcenie się w kółko bądź kiwanie, huśtanie,
-nadwrażliwość na dotyk, …
Jest wiele bardzo istotnych powodów, dla których wczesna diagnoza i co za tym idzie wczesne podjęcie terapii jest szczególnie ważne dla dziecka.
Oto niektóre z nich:
-reagując odpowiednio wcześnie nie dopuszczamy do narastania objawów zaburzeń
-mózg i cały układ nerwowy dziecka w wieku do 3 lat jest najbardziej plastyczny (tzw. plastyczność rozwojowa), dlatego istnieje możliwość i bardzo duże prawdopodobieństwo korekcji zaburzonych funkcji i stopniowego wyrównania deficytów
-małe dzieci są bardziej podatne na programy terapeutyczne i usprawniania, robią też postępy znaczni…
Mity | Fakty |
---|---|
Osoby z autyzmem nie przytulają się. | Wiele osób z autyzmem przytula się do swoich rodziców, terapeutów, opiekunów. |
Osoby z autyzmem nie patrzą w oczy. | Część osób z autyzmem nawiązuje dobry kontakt wzrokowy. |
Autyzm dotyczy tylko dzieci. | Autyzm to zaburzenie dotyczące osób w różnym wieku. |
Wszystkie dzieci z autyzmem zachowują się tak samo. | Każdy z nas jest inny więc nie ma również dwóch takich samych osób z autyzmem. Obraz choroby może się bardzo znacząco różnić. |
Osoby z autyzmem są agresywne | Tylko u części osób mogą pojawiać się agresywne zachowania. |
Autyzm jest spowodowany pr |
Rodzicu, jeśli niepokoi Cię, że rozwój Twojego dziecka nie przebiega prawidłowo (w szczególności dziecko nie dąży do kontaktu z najbliższymi, nie rozwija mowy, bawi się samo), to:
PROMITIS od wielu lat aktywnie działa, by wspierać rozwój dzieci
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zajmujemy się upowszechnianiem
wiedzy na temat autyzmu, terapią i diagnostyką dzieci.
Z doświadczenia wiemy, że im wcześniej podejmiesz działania,
tym większa szansa na poprawę funkcjonowania dziecka wśród rówieśników.…
Zbieramy dary rzeczowe dla potrzebujących psów i kotów ze Schroniska w Korabiewicach, które jest pod opieką Fundacji Viva!…
Jak co roku, Fundacja PROMITIS włączyła się w obchody święta z okazji Światowego Dnia Autyzmu.
Z tej okazji w trzech miastach: Krakowie, Wrocławiu i Warszawie odbyły się nieodpłatne konsultacje oraz warsztaty dla rodziców, nauczycieli, pedagogów i wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniem, jakim jest autyzm.…