Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja PROMITIS, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Piotra Lindenblata zamieszkałego w Wałbrzychu, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym (repertorium A, numer 7.961/2009) sporządzonym przez notariusza Bożenę Warzyńską w kancelarii notarialnej w Wałbrzychu, przy ul. Sienkiewicza 6/3a w dniu 23.11.2009 r., działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Fundacja używa symboli i pieczęci według wzorów, które ustala Zarząd Fundacji.
§ 3.
- Siedzibą fundacji jest miasto Warszawa, woj. mazowieckie.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne, zaś za granicą dostosuje się do obowiązującego w danym kraju prawa.
- Fundacja może przystępować do spółek, fundacji, stowarzyszeń i formacji społecznych.
- Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego oraz niepokrywającą się z płatną działalnością pożytku publicznego.
- Fundacja może prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.
- Fundacja działa w sferze zadań publicznych, w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; (art. 4.1. pkt 1 ustawy),
- ochrony i promocji zdrowia; (art. 4.1. pkt. 5 ustawy),
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych; (art. 4.1. pkt. 6 ustawy),
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania; (art. 4.1. pkt.11 ustawy),
- promocji i organizacji wolontariatu; (art. 4.1. pkt. 23 ustawy).
§ 4.
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
§ 5.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i osobom prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i formy działania Fundacji
§ 6.
Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną na rzecz ogółu społeczności w sferze zadań publicznych.
§ 7.
Celami Fundacji są:
- Krzewienie oświaty psychologicznej oraz edukacja w zakresie potrzeb emocjonalnych i prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, w szczególności dzieci i młodzieży z autyzmem,
- Tworzenie warunków dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, w szczególności dzieci i młodzieży z autyzmem w ich najbliższym środowisku – domowym, w miejscu zamieszkania, przedszkolnym, szkolnym. Wyrównywanie szans dla dzieci z autyzmem oraz ich rodzin,
- Wspieranie działań zmierzających do zapewnienia równego dostępu do edukacji dla dzieci z autyzmem,
- Propagowanie zdrowego stylu życia oraz profilaktyki zdrowotnej,
- Propagowanie wiedzy o skutecznych metodach pracy z rodziną oraz dziećmi,
- Wspieranie działań mających na celu rehabilitację i terapię pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną dzieci, młodzieży i dorosłych,
- Zwiększanie dostępności wiedzy z zakresu całościowych zaburzeń rozwojowych, w tym z zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz problematyki z tym związanej terapeutom, nauczycielom, studentom, rodzicom oraz wolontariuszom,
- Pomoc społeczna, w tym pomoc osobom z autyzmem i ich rodzinom, umożliwiająca przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych oraz wyrównywanie szans tych rodzin, w tym osób z autyzmem i ich rodzin.
§ 8.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Działalność edukacyjną i terapeutyczną oraz badania naukowe,
- Współpracę w Polsce i za granicą z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji,
- Organizowanie, finansowanie lub współfinansowanie działań służących poprawie stanu zdrowia oraz funkcjonowania społecznego dzieci, młodzieży i ich rodzin,
- Organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli, terapeutów oraz wolontariuszy w zakresie wiedzy na temat autyzmu,
- Organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli i terapeutów,
- Opracowywanie szkolnych programów i materiałów edukacyjnych dopasowanych do potrzeb dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- Wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- Organizowanie i finansowanie akcji społecznych, seminariów, szkoleń, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy,
- Organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wraz z ich opiekunami,
- Organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wyjazdów, wycieczek, obozów, kolonii integracyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z udziałem dzieci i młodzieży pełnosprawnych,
- Promowanie i organizowanie wolontariatu,
- Organizowanie zbiórek pieniężnych i imprez publicznych.
§ 9.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność osób i instytucji zbieżną z jej celami statutowymi.
Majątek i dochody Fundacji
§ 10.
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski, którego wysokość jest określona w akcie notarialnym ustanawiającym Fundację oraz środki finansowe, ruchomości i nieruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- Fundacja może gromadzić fundusze w walucie polskiej, a także w walutach obcych, we właściwych bankach, zgodnie z przepisami polskiego prawa.
- Fundacja może inwestować swój majątek.
§ 11.
- Środkami na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pożytku publicznego są:
- darowizny, spadki, zapisy lub innego rodzaju przysporzenia majątkowe i niemajątkowe poczynione na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
- prawa majątkowe oraz pożytki i dochody z tych praw,
- odsetki bankowe,
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych organizowanych przez Fundację lub na jej rzecz,
- dochody z majątku nieruchomego i ruchomego,
- dochody z prowadzonej działalności gospodarczej i statutowej odpłatnej,
- wpłaty 1% podatków od podatników.
- Dochody z dotacji, darowizn, spadków, zapisów lub innego rodzaju przysporzeń mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
- Nadwyżkę przychodów nad kosztami Fundacja przeznacza na działalność pożytku publicznego.
- Fundacja prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
- Nieodpłatna działalność pożytku publicznego obejmuje (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007):
- organizowanie i finansowanie akcji społecznych, seminariów, szkoleń, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy (63.99.Z)
- działalność edukacyjną i terapeutyczną (85.60.Z)
- organizowanie, finansowanie lub współfinansowanie działań służących poprawie stanu zdrowia oraz funkcjonowania społecznego dzieci, młodzieży i ich rodzin (88.99.Z)
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli, terapeutów oraz wolontariuszy w zakresie wiedzy na temat autyzmu (85.59.B)
- organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli i terapeutów (85.59.B)
- opracowywanie szkolnych programów i materiałów edukacyjnych dopasowanych do potrzeb dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (85.60.Z)
- wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (85.60.Z)
- organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wyjazdów, wycieczek, obozów, kolonii integracyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z udziałem dzieci i młodzieży pełnosprawnych (55.20.Z)
- organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wraz z ich opiekunami (55.20.Z).
- Odpłatna działalność pożytku publicznego obejmuje ((wg Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007):
- działalność edukacyjną i terapeutyczną (85.60.Z)
- organizowanie i finansowanie akcji społecznych, seminariów, szkoleń, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy (63.99.Z)
- organizowanie, finansowanie lub współfinansowanie działań służących poprawie stanu zdrowia oraz funkcjonowania społecznego dzieci, młodzieży i ich rodzin (88.99.Z)
- organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli, terapeutów oraz wolontariuszy w zakresie wiedzy na temat autyzmu (85.59.B)
- organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli i terapeutów (85.59.B)
- opracowywanie szkolnych programów i materiałów edukacyjnych dopasowanych do potrzeb dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (85.60.Z)
- wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (85.60.Z)
- organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wyjazdów, wycieczek, obozów, kolonii integracyjnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z udziałem dzieci i młodzieży pełnosprawnych (55.20.Z)
- organizowanie lub współorganizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wraz z ich opiekunami (55.20.Z).
- Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
- Działalność odpłatna i nieodpłatna wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości
§ 12.
- Majątek przeznaczony jest na realizację celów statutowych Fundacji oraz pokrycie kosztów jej funkcjonowania.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza pod warunkiem, że w chwili składania oświadczenia przez Zarząd jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 13.
Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywać ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Władze Fundacji
§ 14.
Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
Rada Fundacji
§ 15.
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji jest wybierana na pięcioletnią kadencję, przy czym poszczególne osoby mogą być członkami Rady więcej niż jedną kadencję.
- Rada Fundacji składa się z dwóch do sześciu członków.
- W skład Rady Fundacji nie może wchodzić Fundator.
- Członków pierwszego składu Rady, w tym Przewodniczącego, powołuje Fundator. Następnych członków Rady, również Przewodniczącego, na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada Fundacji.
- W trakcie trwania kadencji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji..
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka lub wykluczenia przez Radę mocą uchwały.
- Po ustąpieniu lub wykluczeniu członka Rady na jego miejsce Rada Fundacji powołuje nowego członka tylko wówczas, kiedy ilość członków byłaby mniejsza niż 2 osoby.
- W przypadku ustąpienia przewodniczącego Rady, pozostali jej członkowie wybierają go spośród swojego składu.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą:
-
- pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy. Jeśli Rada Fundacji jest dwuosobowa, to w przypadku zawieszenia, o którym mowa wyżej, skład Rady należy uzupełnić.
- Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
- W przypadku długotrwałej choroby Przewodniczącego Rady lub innej przyczyny uniemożliwiającej mu zwołanie i przeprowadzenie zebrania Rady Fundacji czyni to członek Rady, którego wcześniej Rada Fundacji powołała do tego mocą uchwały.
- Członkowie Rady Fundacji mogą z tytułu pełnienia swojej funkcji w Radzie Fundacji otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie na zasadach określonych w art. 20 pkt 6 lit. c ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 16.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady lub członek Rady, o którym mowa w § 15. pkt 14. z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
- Wszyscy członkowie Rady powiadamiani są o posiedzeniach Rady na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub na adres podany Przewodniczącemu Rady lub osobiście.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy obecności minimum połowy jej członków, a w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Głosowania są jawne. Tajne głosowania zarządza się przy powoływaniu i odwoływaniu członków Rady lub Zarządu Fundacji, a także w innych przypadkach, jeśli jest to życzenie przynajmniej połowy członków, którzy są obecni na posiedzeniu.
- Na zebrania Rady Fundacji można zaprosić Prezesa i Wiceprezesa Zarządu Fundacji w charakterze obserwatora.
- Zebrania Rady Fundacji są protokołowane, a protokół i podjęte uchwały podpisuje Prowadzący Zebranie i protokolant, który jest członkiem Rady.
§ 17.
Do zadań Rady Fundacji należą:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa, Wiceprezesa i członków Zarządu,
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie wysokości ich ewentualnego wynagrodzenia,
- Ocena pracy Zarządu, zatwierdzanie corocznych sprawozdań i bilansu oraz udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- Nadzór nad działalnością Fundacji,
- Podejmowanie uchwał dotyczących połączenia z inną Fundacją lub likwidacji Fundacji oraz uchwał o zmianie celów statutowych fundacji,
- Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 18.
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 19.
- Zarząd Fundacji składa się z dwóch do pięciu osób, w tym Prezesa i Wiceprezesa, powoływanych na pięcioletnią kadencję.
- Pierwszy Zarząd, w tym Prezes Zarządu Fundacji, jest powoływany przez Fundatora, następne składy osobowe Zarządu powołuje Rada Fundacji.
- W skład Zarządu nie może wchodzić Fundator.
- Jakąkolwiek funkcję w Zarządzie można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa wskutek:
- pisemnej rezygnacji członka,
- śmierci,
- popełnienia czynu karalnego orzeczonego prawomocnym wyrokiem sądu,
- odwołania przez Radę Fundacji.
§ 20.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Członek Zarządu Fundacji za pracę na rzecz fundacji może otrzymać wynagrodzenie oraz zwrot wydatków poczynionych przy wykonywaniu działalności na rzecz Fundacji na zasadach i w wysokościach, które określi Rada Fundacji.
- Członek Zarządu Fundacji świadczący w sposób stały pracę na rzecz Fundacji może być w niej zatrudniony. Po akceptacji przez Radę Fundacji umowę w imieniu Fundacji podpisuje Prezes lub wyznaczony przez Radę członek Zarządu.
- Zarząd spotyka się na posiedzeniach, które odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu, bądź na wniosek Rady Fundacji. W przypadkach gdy Prezes Zarządu nie może wykonywać swoich obowiązków, posiedzenia Zarządu zwołuje Wiceprezes Zarządu.
- Wszyscy członkowie Zarządu powiadamiani są o posiedzeniach Zarządu na co najmniej 3 (trzy) dni przed planowanym posiedzeniem, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub na adres podany Prezesowi Zarządu Fundacji lub osobiście.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności minimum połowy jego członków, zaś w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
- Zebrania Zarządu są protokołowane, a protokół i podjęte uchwały podpisuje Prezes i protokolant, który jest członkiem Zarządu.
- Zarząd zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji sprawozdanie z działalności Fundacji za rok poprzedni.
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników, którzy nie są członkami Zarządu i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji,
Sposób Reprezentacji
§ 21.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych lub niemajątkowych oraz podpisywania dokumentów w imieniu Fundacji upoważniony jest samodzielnie każdy członek Zarządu.
Zmiana Statutu
§ 22.
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją
§ 23.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
§ 24.
Decyzję o połączeniu z inną Fundacją podejmuje Rada Fundacji, przy czym jej decyzje w tej sprawie zapadają w drodze jednomyślnej uchwały.
Likwidacja Fundacji
§ 25.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 26.
Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały.
§ 27.
Środki finansowe i inny majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach lub na cele charytatywne.
Rada Fundacji