PRZESTRZEŃ WOKÓŁ  DZIECKA Z AUTYZMEM



Właściwie zaaranżowana przestrzeń wokół dziecka z autyzmem to podstawa do rozwoju, nauki i zdobywania nowych umiejętności.

Dziecko autystyczne nie ma konkretnych ani szczególnie sprecyzowanych potrzeb dotyczących warunków mieszkaniowych. Rodzice urządzając dla niego pokój lub kącik powinni kierować się głównie tym, by miejsce podobało się dziecku i było dla niego bezpieczne i przyjazne. Trzeba też zwrócić szczególną uwagę na indywidualne potrzeby oraz poziom funkcjonowania dziecka.

 Oto kilka szczegółów:
  • nie należy stosować zbyt dużej ilości kolorów
  • wszystkie mebelki i dodatki oraz inne elementy wystroju powinny być proste, bez zbędnych szczegółów oraz bezpieczne dla dziecka
  • można zapewnić dziecku dodatkową stymulację, np. zabawki dźwiękowe, światełka i lampki pobudzające zmysły (należy jednak pamiętać o  kontrolowaniu dawki dostarczanych bodźców)
  • zazwyczaj dzieci z autyzmem mają problemy z integracją sensoryczną, dlatego dywaniki, koce, poduszki czy misie można dobrać z różnorodnych materiałów o różnych fakturach, tak żeby bawiąc sie i  dotykając tych rzeczy stymulowało zmysły.


Bardzo ważne jest, żeby dziecko było pod opieką profesjonalnego terapeuty z którym regularnie pracuje. Należy podkreślić, że praca terapeuty dziecka z autyzmem nie ogranicza się tylko do stymulacji rozwoju dziecka, lecz jest to praca z całym systemem rodzinnym. Rodzice powinni pozostawać w stałym kontakcie z terapeutą, konsultować z nim niepokojące objawy, jak również zgłaszać obserwowane postępy w rozwoju. Terapeuta bardzo często przygotowuje rodzicom zalecenia do pracy w domu, dlatego uważa się, że dodatkowa praca z rodzicem w środowisku domowym jest bardzo ważna.


Jak zaaranżować przestrzeń, aby efektywnie z dzieckiem pracować i uczyć je nowych umiejętności.

  1. Zabawki dziecka podziel na zestawy. Dzieląc je pamiętaj o tym, aby każdy zestaw był w miarę możliwości ciekawy i różnorodny. Dbaj o to, aby dziecko dostawało do zabawy tylko jeden zestaw, który będzie wymieniany co kilka tygodni na inny. W ten sposób  uporządkujesz przestrzeń wokół  dziecka, a wymieniane co pewien czas zabawki będą dla dziecka bardziej interesujące.
  2. Stwórz dziecku "kącik nauki".Pamiętaj że Twoje dziecko odbiera świat nieco inaczej i może mieć poważne problemy z koncentracją - pomóż mu. Zadbaj o to, aby w Waszym kąciku nie było zbyt wielu przedmiotów, które mogą je rozpraszać (możesz je pochować do pudełek lub na czas nauki nakryć np. kocem). "Kącik" jest ważny również dlatego że po pewnym czasie zacznie się kojarzyć dziecku z określoną czynnością - nauką i zapewni mu poczucie bezpieczeństwa.
Jeśli nie masz warunków na stworzenie takiego "Kącika", pamiętaj o tym, żeby nauka odbywała się zawsze w tym samym miejscu, np. rozpoczyna się czas nauki i wtedy siadasz z dzieckiem na niebieskim kocyku na podłodze. Już samo rozłożenie kocyka na podłodze dziecko z czasem będzie kojarzyło ze zmianą aktywności.

  1. Jeśli chcesz nauczyć dziecko prawidłowego wykorzystywania zabawki np. sortera, zadbaj o to żeby w czasie trwania nauki w zasięgu wzroku dziecka pozostawała tylko ta jedna zabawka.  Pamiętaj też o prawidłowym doborze zabawek, te kolorowe i multifunkcjonalne nie są dobrym pomysłem.
Np. jeśli kupujesz sorter to pamiętaj o tym, żeby był jak najprostszy, np. kwadratowy, skupiał się na 3 kształtach i 3 kolorach, w ten sposób znacznie ułatwisz naukę swojemu dziecku.

  1. Dziecko autystyczne to nadal dziecko i poza czasem nauki, ćwiczeń i terapii, musi mieć czas na zabawę. Tak samo jak inne dzieci poznaje świat poprzez zabawę, to je bardzo rozwija i stymuluje.
Obserwuj dziecko w czasie jego samodzielnej zabawy, to jak się bawi, bardzo dużo Ci o nim powie, swoimi spostrzeżeniami dziel się z terapeutą dziecka. Pamiętaj o właściwym doborze zabawek dla swojego dziecka, zwróć uwagę, aby miały różne kształty czy faktury, to zaciekawi dziecko i dodatkowo będzie je rozwijało sensorycznie i stymulowało.

Zabawki i przedmioty, których używacie w czasie ćwiczeń lub nauki schowaj w pudełku i nie dawaj ich dziecku do zabawy. Wtedy czas nauki czy ćwiczeń z ich  wykorzystaniem będzie dla dziecka dużo bardziej atrakcyjny.

Pamiętaj, dla dziecka z trudnościami rozwojowymi, bardzo ważne jest utrzymywanie stałego rytmu dnia, żeby zmiany były dla niego bardziej przewidywalne. Przewidywalność daje dziecku poczucie bezpieczeństwa