Główne symptomy autyzmu – triada autystyczna

  1. INTERAKCJE SPOŁECZNE
  • ✓ największe trudności dotyczą inicjowania i podtrzymywania interakcji, dziecko nie reaguje odpowiednio na próby kontaktu
  • dzieci z autyzmem zazwyczaj nie są świadome tego, co się dzieje z innymi ludźmi
  • nie dzielą się zainteresowaniami, uwagami i przeżyciami
  • rzadko patrzą na inne osoby, mają problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego
  • występuje brak właściwych relacji z rówieśnikami, dziecko unika kontaktu z innymi dziećmi
  • problemem jest brak umiejętności tworzenia bliskich relacji, a nie brak chęci do tego
  • dzieci z autyzmem rzadko naśladują zachowania innych osób
  • nie interesują się zabawami społecznymi tzn. grupowymi

  1. KOMUNIKOWANIE SIĘ

  • główne trudności dotyczą rozumienia funkcji komunikacji, jej znaczenia
  • problemy z tworzeniem wspólnego pola uwagi, czyli podążania za wzrokiem innej osoby
  • często brak komunikowania własnych potrzeb
  • dziecko ma problem z odczytywaniem wyrazu twarzy
  • problem z przekazywaniem informacji w taki sposób, żeby była ona zrozumiała dla rozmówcy
  • brak umiejętności widzenia i naprawiania błędów w komunikacji
  • brak wymiany informacji w celu dzielenia zainteresowań np. pokazywania lub przynoszenia zabawek
  • rozwój mowy u dzieci z autyzmem jest zazwyczaj opóźniony
  • dziecko nie rozumie intencji komunikowania się z otoczeniem

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA ( WYRAZ TWARZY , GESTY)

    - słaba mimika twarzy
    - mała ekspresja ciała
    - uboga gestykulacja lub jej brak
    - skrajnie słabe albo skrajne silnie okazywanie emocji
    - słaba reakcja na zachowania i emocje innych osób
    - czasem dziecko nie potrafi czegoś pokazać samodzielnie i posługuje się ręką innej osoby
 
  1. OGRANICZONE WZORCE ZACHOWAŃ, ZAINTERESOWAŃ I AKTYWNOŚCI
  • niechęć do zmian
  • przywiązanie do stałych schematów, przedmiotów
  • powtarzalne ruchy, tzw. manieryzmy ruchowe
  • bardzo wąskie zainteresowania
  • koncentrowanie się na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów
  • powtarzalne, stereotypowe wypowiedzi

W tym miejscu musimy podkreślić, że u dziecka mogą wystąpić tylko niektóre z wyżej wymienionych objawów w różnym nasileniu. Niektóre dzieci z diagnozą  autyzmu, np.  bardzo lubią się przytulać, dużo mówią, choć nie zawsze poprawnie i wcale nie mają nasilonych tzw. dziwnych zachowań. Musimy pamiętać, że u niektórych dzieci objawy mogą być mocno nasilone, a u innych  mogą być bardzo słabo widoczne, czy wręcz trudne do wychwycenia.

Dlatego jeśli coś budzi Twój niepokój, najlepiej umówić się na konsultację ze specjalistą, który ma doświadczenia w diagnozowaniu dzieci z autyzmem.